Historie timen

Skomager-karreen - Karré 8

Ved planlægningens start var en række af
karreens dårligste bygninger nedrevet ved
forsanering, og i planforløbet var der enighed
om, at yderligere én bygning måtte ned – et
meget forfaldent autoværksted, bag Viktoriagade 28. Derimod var der lokale protester mod
forslag om yderligere nedrivninger, bl.a. af
baghuset Gasværksvej 33, med fritidsklubben,
”Teaterbutikken”.

Mest markante var beboerprotesterne mod
nedrivning af Halmtorvet 24. Det lykkedes
husets beboere i sidste øjeblik midlertidigt at
få trukket ejendommen ud af beslutningen
for, at man nærmere kunne undersøge mulighederne for en istandsættelse efter beboernes ønsker. Heri indgik bl.a. selv- og medbyg, fællesbad og tagvæksthus. Efter seje forhandlinger var et fl ertal af politikere positive overfor eksperimentet, men nu var der var gået tid og de aktive beboere havde mistet opbakning.
Bygningen blev nedrevet og muliggjorde en
udviddet udgave af nybyggeriet „Prangergården“.

Entreprenørfi rmaet Rasmussen & Schiøtz, der
var involveret i fl ere af karreens ejendomme,
gav i planfasen tilsagn om at beskæftige
lokal arbejdskraft; et emne som havde været
diskuteret i Beskæftigelsesudvalget nedsat
under Det sociale kontaktudvalg. Det var dog
vanskeligt at skaffe kommunal opbakning
til at ’favorisere’ arbejdsløse vesterbro’ere,
ligesom entreprenørforeningen heller ikke var begejstret for, at der skulle lægges bindinger
på entreprenørernes valg af arbejdskraft.
Endelig ville eksperimentet formentlig have
betydet højere byggepriser. Initiativet blev
aldrig realiseret.

I forbindelse med kommunal overtagelse af
Viktoriagade 26, herunder et autoværksted,
blev der konstateret jordforurening i en grad,
der krævede nøjere undersøgelser. Problemet
kunne dog afhjælpes i sammenhæng med
byfornyelsen. Efterfølgende viste bygningsregistreringer, at både forhus og værkstedsbygning var for dyre at istandsætte til hhv. beboerhus og boliger, som forudsat i byfornyelsebeslutningen, og på trods af indsigelse fra karrérådet blev begge bygninger nedrevet via
en tillægsbeslutning. Familie- og Arbejdsmarkedsforvaltningen har sidenhen bygget en børneinstitution på grunden.

Nybyggeriet ‘Prangerhuset’ og gårdanlægget
blev forsinket, idet nedrivningen af Gasværksvej 33 baghuset først kunne ske, da kommunen fandt erstatningslokaler til Teaterbutikken i Brune Kødby. Karreens gårdanlæg blev
igangsat efteråret 2000 og er, bortset fra
institutionsarealet, blevet færdigt i sommeren 2001. De store forsinkelser har betydet, at
udformningen af gårdanlæg og institutionslegeplads først sent har kunnet koordineres, og at institutionslegepladsen først kunne anlægges, da institutionen var opført.

Kilde: Bind 2: Indre Vesterbros fornyelse Eksempler og turguide Udgivet af: Bygge- og Teknikforvaltningen Københavns Kommune